Vissza a Főoldalra
 

Hírek
Mi is az a Shadowrun?
Chat, üzenõfal
Fórumok
Shadowland
Szavazások
Ismertetők, írások
Kaladmodulok
Novellák
Cikkek a Krónikából
Shadowrun könyvek
Linkek
Letöltés
Feliratkozás Hírleveleinkre!
Adatvédelmi Tájékoztató
Ország Boltja 2011 Népszerűségi díj Egyéb kategória II. helyezett Ország Boltja 2012 Népszerűségi díj Hobbi és kellék kategória III. helyezett
Most ingyen kezdhetsz el játszani a Túlélők Földjén!
Kattints ide a részletekért...
A pillanat képe
Csavar és a sárkány
Küldd el képeslapként!
Samuel Verner, árnyvadász nevén Csavar, a Kutya totem sámánja, totemének mágiájával védi meg magát a sárkány pusztító tűzleheletétől. A sárkánynak ezután szembe kell néznie Csavar társainak koncentrált tűzerejével.
Nézz szét a galériában!
Könyvismertető - Carl Sargent & Marc Gascoigne: Véres utcák
Könyvismertető - Carl Sargent & Marc Gascoigne: Nosferatu
Könyvismertető - Carl Sargent & Marc Gascoigne: Fekete madonna
Könyvismertető - Nyx Smith: Csíkos vadász

A lista folytatása...
A gyűrű - Shadowrun novella (2)
Játékost keresek! (105)
Robert N. Charrette: Sose kezdj sárkánnyal (15)
Online Shadowrun project (69)
Shadowrun 4. kiadás (151)
Magyar Shadowland (2074)

További témák...
Doomlord online game
Mágia Mesterei Online Játék
Szerkesztőség:
honlap@beholder.hu
Készítők:
Farkas Zsolt (Speedz)
Szeitz Gábor (Talbot)
Mazán Zsolt (Maci)
Webdesign:
Szirják Csaba (Chaar-Lee)
Szegedi Gergely (GerY5)
Ha hibát találsz a honlapon:
Írj nekünk!
 

Élet a gyorsforgalmin (Shadowrun)

A járművek csak úgy, mint testvéreik, a robotok szerves részeit képzik a Shadowrun világának. Nem csillognak annyira, mint a kiberver, a mágia, vagy a Mátrix fényes világa, de nélkülük az emberek és szükségleteik semmiképpen sem jutnának időben célba. Ha a mágia a Hatodik Világ lelke, a Mátrix pedig az agya, akkor a járművek a vérét alkotják. Ez a fejezet a járművek mindennapi életben betöltött szerepét részletezi.

Több oknál fogva sokkal kevesebb személyesen birtokolt autó van manapság forgalomban, mint a huszonegyedik század elején. Ennek az olcsó, biztonságos és gyors tömegközlekedés az oka - mivel ez sokkal gazdaságosabb, mint fizetni az üzemanyagot, a biztosítást és a karbantartási költségeket, ráadásul a karamboloktól vagy lopástól sem kell rettegni. Az archológiák és enklávék megjelenése, valamint a telekommunikáció miatt a közlekedés lassan háttérbe szorul, ráadásul a szmog és a környezetszennyezés más felbukkanó hatásai is kiábrándították az autóra vágyókat.

A modern városi élet követelményei miatt a gazdaságos szubkompaktok és motorbiciklik szinte teljes mértékben elnyomják a gáz-zabáló furgonokat és szedánokat. Néhány jármű éppen csak akkora, hogy egy vagy két ember elférjen benne, minimális mennyiségű felszereléssel. Az ilyen járművek általában alacsony teljesítményűek, így könnyedén karbantarthatók és gazdaságosak. Ezek a guruló koporsók általában elektromos telepekkel vagy égetett metánnal működnek.

Természetesen a gáznyelők sem vesztek ki a világból. A gázhajtás (pontosabban a dízel különböző változatai) a teherautókra és a nagyteljesítményű sportautókra jellemző. A 2060-as évek járművei sokkal környezetkímélőbbek és üzemanyagukat is jobban használják ki, mint a huszonegyedik század elején működő testvéreik.

A változások ellenére igen sok körben egy autó birtoklása még mindig státusz-szimbólumnak vagy a személyi szabadság zálogának számít. Nem csak a nomádok rajonganak a száguldásért, a vezetés szelleme sokakat megszállt már.

Bár az árnyvadászok általában megkerülik vagy figyelembe sem veszik, mégis hatalmas mennyiségű papírmunka szükséges egy autó legális vezetéséhez vagy birtoklásához. Az egyszerű autóvezetésre szóló jogosítványtól a viharmadarak kötelező biztosításaiig sok mindennel kell rendelkeznie a rigónak ahhoz, hogy ne kelljen magányos estéket töltenie rács mögött.

A legtöbb országban minden elektromos robogónál nagyobb jármű vezetéséhez jogosítvány szükséges. A jogosítvány pontos követelményei változók, de általában rendelkezni kell a megfelelo képzettséggel, és el kell végezni egy elméleti és gyakorlati próbát. Mint minden más fontos információ, a vezetoi jogosítvány is az alany RASZ számához csatolva található. A jogosítvány tartalmazza az alany korlátozásait is (szem-üveg, engedélyezett járművek stb.) csak úgy, mint a forgalmi balesetek és megújítások számát, valamint bármilyen más adatot, amelyet a kiadó szerv fontosnak vél. A jogosítvány az alany bankszámlájához is kapcsolódik, így az esetleges forgalmi kihágások büntetései automatikusan levonódnak a tulajdonos számlájáról.

A repülők vagy viharmadarak jogosítványai még szigorúbb követelményekkel rendelkeznek. A jármű méretétől és összetettségétől függően a jogosítvány kiváltása pár órától, akár műérzetes gyakorlattal eltöltött hónapokig is terjedhet. Egyes repülőkre több ezer repüléssel eltöltött óra is követelmény lehet, és a napokig tartó szigorú vizsgák sem ritkák.

Szinte minden ország és cég kötött már megállapodásokat annak érdekében, hogy a megfelelő papírokkal rendelkező polgáraiknak ne kelljen új vizsgát tenniük, ha más régióban használják járműveiket. Ez kivétel nélkül igaz Észak-Amerikára és Európára.

A legtöbb hivatalos szerv regisztráltatja az autót és annak tulajdonosát. Ez biztosítja a jármű tulajdonjogát és rendszámát, valamint a biztosítás követelményét. Mint a jogosítvány, a regisztráció is megjelenik az alany RASZ-ában. A regisztráció általában olcsó - 50 nujenbe kerül évente. Ha regisztráció nélküli járműben találnak (ami egyértelműen a biztosítás hiányát is jelenti), akkor a járművet azonnal lefoglalják.

A regisztráció tartalmazza a tulajdonos RASZ számát, a jármű rendszámát és egyéb azonosító kódjait, valamint akár a celluláris komm számát is (amennyiben rendelkezik a jármű celluláris eléréssel).

Mind a jogosítvány, mind a regisztráció hamisítható, ám ez a feladat igen nehéz, és általában csak alvilági specialisták végzik. A hamisítás ára megegyezik egy hitelkártya hamisításának árával (lásd SR3, 239. oldal).

Egy létező feljegyzés módosítása hasonlóan nehéz feladat, mivel ekkor be kell törni a jól őrzött jármű regisztrációs adatbázisokba. Az ilyen rendszerek általában Nehéz Narancs vagy Átlagos Vörös rendszerek, és jól védettek az illegális behatásoktól.

Biztosítás szinte minden létező jármű mellé szükséges, és ez a járműbirtoklás legköltségesebb része. Általános szabályként a biztosítás éves költsége a jármű alapárának 1 százaléka. A teljes kárbiztosítás (amely károkozás esetén is érvényes) a jármű alapárának 2 és 3 százaléka közé esik, természetesen ez is éves költségként értendő. A balesetek és forgalmi kihágások erősen növelhetik ezt a költséget.

A biztosított jármű javítását vagy esetleg cseréjét a biztosító állja. A biztosítás nem érvényesül, ha a baleset illegális tevékenység közben történik. A biztosítás nélkül használt jármű a használó jogosítványának bevonását, az autó lefoglalását vagy komoly pénzbüntetést eredményezhet (vagy egyszerre mind a hármat).

Mint minden, amit a technológia megérintett, a szállítás is sokkal összetettebbé vált 2061-re.

Az utak forgalmi szabályozása nem sokat változott az eltelt évek alatt. Színes fények és szabvány jelek szabályozzák a közlekedést, és érvényes a kötelező haladási irány is (az út bal oldalán kell haladni Angliában, Hong Kongban, Ausztráliában és Japánban, bárhol máshol jobb oldalon). A legtöbb nagyobb város és metroplex rendelkezik közlekedési és navigációs rendszerekkel, a legismertebb ilyen rendszer a GridGuide. Ezeknek az összetett rendszereknek a feladata, hogy meggátolják a forgalmi dugókat és kivédjék a baleseteket. Az olyan rendszerek, mint a GridLink egyenesen az útból táplálják a járműveket elektromos árammal. A nagyobb or-szágutak rendelkeznek külön robotoknak és automatika által vezérelt járműveknek fenntartott sávokkal is, amelyek a kaotikus, embervezérelt járművek által okozott balesetektől védik az önműködő járműveket. Sajnálatos módon ezek a rendszerek sem működnek tökéletesen, ezért a forgalmi dugók még így is gyakoriak, főleg a rendszer összeomlásakor illetve összeomlasztásakor.

Az embertömegek gyors mozgatása érdekében minden sprawl megfelelő nagyságú buszflottával rendelkezik. A buszok mellett alternatívaként földalattik és magasvasutak is segítik a tömegközlekedést. A városnegyedtől függően az állomások tiszták, vagy mocskosak és grafittikkel tarkítottak. Bár ez a fajta közlekedés olcsó, egy kívülálló nehezen tájékozódhat, és a tömegközlekedés a zsebesek és szemfényvesztők melegágya. A kamerák és PanicButton-ok a leggyakoribb biztonsági szolgáltatások, bár egyes járatokon robotok, fegyveres őrök és őrkutyák is megtalálhatók.

Taxik szinte minden városban rendelkezésre állnak, egy egyszerű Mátrix hívással, vagy leintéssel lehet igénybe venni a szolgáltatást. A taxik körében azonban egyre elterjedtebbek a kisebb furgonok, mivel ezek több személyt és poggyászt tudnak szállítani, ráadásul a trollokat is elbírják. Az autólopás és egyéb illegális tevékenység ellen a taxikban tükröződő golyóálló üveggel választják el a sofőrt az utastértől (8-as Akadályszint), és az ajtókat a sofőr irányítja, elektronikusan. Néhány taxi nem-halálos eszközökkel is fel van szerelve, amelyekkel a problémás utasokat hatástalaníthatják. Ilyen rendszerek például az idegbénító gázbefecskendezők, vagy az ülésbe épített kábító fegyverek. A legtöbb utastérben kamera is van, amelynek képét továbbíthatják is a jármű rendszerei.

Az automatikus robot-taxik egyre jobban terjednek, mivel emberi tényező hiányában gazdaságosabbak. A robot-taxik a vandálok elsődleges célpontjai, ezért a szolgáltató cégek általában csak biztonságos környékeken engedélyezik a szolgáltatást.

A helikopter, helyből felszálló repülő és léghajó szolgáltatások kedveltebbek, mint idáig bármikor, és elsődlegesen a céges szféra alkalmazza ezeket előszeretettel. A legtöbb céges enklávé saját légitaxi szolgáltatással rendelkezik, amellyel kiemelheti kulcsfontosságú alkalmazottait a mosdatlan munkások csúcsforgalmi tömegéből.

Csak nagyon kevés taxi merészkedik ki a Pusztulatokba vagy hasonló zónákba (Lone Star besorolás szerint D, E vagy Z zónába) és ezek sem térnek mindig vissza. Pár rigó azonban kifejezetten ilyen környéken tevékenykedik, ezeket a "Hadi Taxi" szolgáltatásokat általában árnyvadászok veszik igénybe. Az ilyen rigók páncélozott és felfegyverzett járműveket használnak, nem hirdetik magukat nyilvánosan és kifejezetten drágák, ám a szolgáltatás ára igen kifizetődő lehet, főleg ha a helyiek rosszalkodnának.

A normál vasutak továbbra is használatban maradtak, ám Észak-Amerikában inkább teherszállításra használják fel őket. Európában továbbra is rengeteg utas veszi igénybe ezt a szolgáltatást.

A földalattikat sok helyen helyettesítik emeltpályás sínvasutak, főleg az archológiákban. Ezek a lebegők sokkal biztonságosabbak, megbízhatóbbak, olcsóbbak és csöndesebbek, mint a földalattik.

A Maglev vasutakat általában városok összekötésére használják. Ezek a vasutak mágneses elven lebegnek, és hihetetlenül gyors sebességet érhetnek el.

A hajó szolgáltatás nem sokat változott az évek során, egyes helyeken még mindig közkedvelt. Lassan a tengeralattjáró is civil közlekedési eszközzé változik, ám magas ára miatt használata csak lassan terjed.

A hosszú-távú légi közlekedés sokkal gyorsabbá vált a Nagy Sebességű Civil Szállítók (NSCS), a szuborbitális repülőgépek és a fél-ballisztikus járatok bevezetésével. A NSCS gépek az előző évszázadban használt Concorde repülőgépek modelljére épülő szuperszonikus utasszállítók, amelyek a hang sebességének háromszorosára is felgyorsulhatnak. A szuborbitális gépek SCRAMjet hajtóművekkel emelkednek fel az atmoszféra tetejére, 48 kilométer magasra, megközelítőleg 25 Mach sebességgel. A fél-ballisztikus gépek inkább rakétára, mint repülőgépre hasonlítanak. Ugyan úgy landolnak, mint a normális repülőgépek, de közel teljesen függőleges állásból szállnak fel, és parabolikus pályán haladva érik el céljukat. Az út Seattle-ből Tokióba közel 4 óráig tart NSCS járattal, szuborbitális vagy fél-ballisztikus járattal pedig alig 1 óra.

Bár a modern technológia feljavította a közlekedés biztonságát, a cégek és nyomornegyedek között folyvást növekvő szakadék, a környezetszennyezés és a Felébredt Világ veszélyei továbbra is megmaradtak.

A közlekedés egyik legnagyobb veszélyét, amellyel a nyomornegyedek környékén találkozhatunk, a ragadozó gettóbandák alkotják. Az országutak éjszakára a bűnözők játszótereivé alakulnak át. Olcsó és gyors motoraik hátán macska-egér játékot játszanak a rendőrökkel, és halálos fenyegetést jelentenek az átlagpolgárok számára. Az utcai bandák nem riadnak vissza semmitől, úttorlaszokat állíthatnak fel, vagy akár a közlekedésirányító rendszerbe is betörhetnek, hogy elkössék a járműveket.

Hasonlóképpen a nyílt, vidéki környezetű országutak a vonuló nomádbandák vadászmezői. Ezek a bűnözők sokkal nagyobb és erősebb járműveket használnak, amelyek gyakran páncélozottak és terepfüggetlenek.

A rendvédelmi szervek különbözőképpen reagálnak erre a fenyegetésre. Mivel az utakat képtelenség folyamatosan figyelni, ezért a legtöbb rendvédelmi szerv éjszakára őrizetlenül hagyja az utakat, és a nappali közlekedést javasolja az autósoknak. Természetesen a feltörekvő szomszédok (Tir Tairngire, BAN) és az enklávék nem engedhetik ezt meg maguknak, ezért az ő útszakaszaik általában védettek. Egyes szervek aktívan ellenállnak a bandáknak, robotokkal követik és figyelik őket, és a megfelelő helyeken nyers erővel távolítják el minden nyomukat. A szervek gyakran állítanak úttorlaszokat, hogy kiszűrjék a csempészeket és a regisztrálatlan sofőröket, és hogy megfélemlítsék a bandákat. A jelöletlen rendőrautók is gyakoriak, a legtöbb ezek közül fotó-voltaikusak, tehát egy apró elektromos töltéssel azonnal színt és mintázatot válthatnak, ha kell.

A Balkanizáció és a folyamatos terület újra-kijelölés mellett egyre több "senkiföldje" jön létre a gazdaságtalan területek (utak, üres területek stb.) őrizetlenül hagyása miatt. Ez a külvárosi megacég telephelyek tekintetében a legerősebb, amelyek saját territoriális légtérrel rendelkeznek (a telephely felett, tölcsér formában, kb. 1200 méter magasságig), és lelőnek minden határsértőt rakétákkal vagy valami még rosszabbal, azonban az utak fölé már nem terjed. A cégeknek természetesen könnyen azonosíthatóan kell jelölniük területeiket, nem lőhetnek le mindenkit ok nélkül.

A Felébredt Világ soha nem fogy ki, ha veszélyekről van szó. Sok paralény úgy tekint a járművekre, mint előre csomagolt uzsonnára, mások pedig annyira távol állnak az emberektől, hogy képtelenek felmérni két közeledő fénypont veszélyességét. A paranormális veszélyek mellett természetes veszélyek is léteznek, mint például az üvegbontó savas eső vagy a troll méretű úthibák. A közlekedésirányító rendszerek teli vannak hiányosságokkal - elég egy kisebb hiba, és máris órákig tartó forgalmi dugó alakulhat ki. Az ilyen hiba akár használhatatlanná is teheti a járművet, ha az az útból kapja az energiát.

Az automobil radikális változásokon esett át az elmúlt ötven év alatt. Henry Ford és Bjorn Saab legvadabb álmaiban sem képzelte volna, hogy 2061-re lehetségessé válik az önvezető navigációs rendszer vagy a környezetbarát öko-üzemanyag. Ezeken felül az információs forradalom, az Ébredés és a globális Balkanizáció is erős kihatással volt az emberek vezetési szokásaira, amit a társaságok számba is vettek.

A legtöbb jármű irányítórendszere nem változott - a sofőr kormánnyal, pedálokkal és sebváltóval irányít, ám egyre több járművet látnak el adatjack csatlakozóval, amelynek segítségével a sofőr egy optikai kábelen keresztül vezérelheti a gépet. Ha a csatlakozó mellett rigó irányítórendszer is van, akkor a sofőr szinte eggyé válhat a vezetett járművel. A rigóirányítás megléte mellett is irányítható a jármű manuálisan, ám ez eltávolítható.

Az adatjacken keresztül kapcsolódó karakter egy virtuális műszerfalat tapasztalhat. A műszerfalat műérzet teremti meg, hogy a rajta látható kijelzések fokozzák a sofőr fizikai éberségét. A különböző érzékelő rendszerek (hőérzékelő, radar stb.) jelei ezen jelennek meg, a normál látást helyettesítve, vagy egy kisebb virtuális ablakban. A műérzet generált gombok és karok úgy jelennek meg, hogy ne zavarják a látást, ám a használó minimalizálhatja, vagy el is tüntetheti ezeket. Ezek mellett a karakter még így is hallhatja és láthatja, hogy mi történik az utastérben, és testét is képes irányítani.

A rigózás messze túllép a virtuális műszerfalon. Rigózáskor a karakter fizikai érzékei eltűnnek, és a rigó képtelenné válik fizikai teste irányítására. A jármű válik a rigó testévé, amelyet az mozdulati parancsaival irányíthat. A műérzet részletei modellfüggők. Az egyik modell felülnézetbe sűríti a kapott szenzor adatokat, míg a másik több képernyős, a légy szeméhez hasonlító megjelenítést használ.

Ha a jármű rendelkezik távirányítással, akkor egy távirányító dekkel rendelkező rigó robotként irányíthatja. A robotok irányíthatók parancsnoki szék üzemmódban (SR3, 154. oldal) is, amely a virtuális műszerfal üzemmódra hasonlít. Ebben az esetben a robotok látótere kisebb ablakokban jelenik meg egy kijelző mellett, amely felülnézetből mutatja a robotok pozícióját. A karakter ezek mellett bármilyen más adatot is megjeleníthet. Ha a rigó (aki rendelkezik JIR-rel) közvetlenül akarja irányítani egyik robotját, akkor virtuálisan beugrik az egyik ablakba - ezt nevezik "robotba ugrásnak". A parancsnoki szék üzemmódban tevékenykedő rigó továbbra is érzékeli közvetlen környezetét, bár a legtöbb rigó kiiktatja testét erre az időre, hogy kizárják a zavaró tényezőket, és robotjaik felé fókuszálhassák figyelmüket.

Mivel a trollok és törpék számára kényelmetlenek a humánokra méretezett vezérlés, ezért számukra át kell alakítani az irányítórendszert.BIZTONSÁGI RENDSZEREK

A kereskedelmi forgalomban kapható autókban kötelező a biztonsági öv, és a műszerfalba épített légzsák. A forgalmi törvények miatt ezek megléte nem elég, jelentős bírságokat szabnak ki azokra, akik nem használják ezeket. A légzsákokat általában kiiktatják a biztonságiak és az árnyvadászok, mivel egy kisebb koccanás is bekapcsolhatja őket. A légzsákok és a biztonsági övek emellett erős gátlótényezők is lehetnek, ha gyorsan kell elhagyni az összetört járművet.

A járműben tartózkodó utasok védelme szempontjából a legtöbb autó ablakai sötétítettek, vagy tükröződő felülettel ellátottak, hogy meggátolják a látótávolságra ható varázslatokat.

Egyéb biztonsági opciókat is be lehet építeni egy járműbe, mint például fejlett utas védelmi rendszereket, ütköző kalitkákat, környezeti elzárást, vagy létfenntartó rendszereket. Sok jármű rendelkezik páncélzattal, vagy olyan speciális védelemmel, mint a rejtett vagy intelligens páncélzat.

Ha a jármű Közepes vagy nagyobb sebzést szenved egy ütközéstől, vagy Súlyos illetve nagyobb sebzést más forrásból, akkor dobjunk 1D6-ot minden légzsáknak. Ha az eredmény 1-től 3-ig terjed, akkor a légzsák felfújódik, hátraveti az utast, és eltakarja azt egy teljes harci fordulóig. A légzsákok automatikusan bekapcsolnak, ha a jármű eléri a "Megsemmisült" szintet állapotjelzőjén.

Ha az utas bekapcsolta biztonsági övét, vagy felfújódik a légzsákja, akkor az ütközés miatt sérülése egy Sebzésszinttel csökken.

A biztonsági övek bekapcsolása egy összetett tevékenységet igényel, kikapcsolása egy egyszerűt. A bekapcsolt öv vagy a légzsák nehezíti a kimenekülést az összetört járműből. Az utasnak egy Erő (4) próbát kell tennie a meneküléshez.

A légzsákokat könnyedén ki lehet kapcsolni a megfelelő É/J szakértelem (4) használatával, ennek alapideje 5 perc. Megjegyezzük, hogy a motorbiciklik természetesen nem rendelkeznek légzsákkal vagy biztonsági övvel.

2061-re már nem használnak kulcsot a jármű lezárására vagy indítására. A mágneszárakat kulcskártyákkal, jelszavakkal vagy biometrikus mintákkal biztosítják. A védelmi rendszer modelltől függően hangosan a környéket vagy csendben a rendőrséget riaszthatja. A behatolót elektromossággal lebénító vagy robbanással hatástalanná tevő rendszerek is elérhetőek alvilági kapcsolatokon keresztül.

A védelmi rendszer a jármű szenzorait használja fel, hogy azonosítsa a közel levő személyeket, és hangosan figyelmezteti azokat, akik nem rendelkeznek a megfelelő - mágnesesen érzékelhető - kódkártyával. A legtöbb ilyen szóbeli figyelmeztetés előre felvett, de egyes rigók sokkal sokatmondóbb figyelmeztetésekkel helyettesítik ezeket. Sok biztonsági rendszer használ egyszerű jeladókat arra, hogy az alany kikapcsolhassa a védelmi rendszert, ha elég közel van hozzá. A fejlettebb rendszerek segítségével a tulajdonos akár rádión keresztül is bekapcsolhatja a motort vagy a fedélzeti rendszereket.

A járműlopáshoz először fel kell törni a járműt védő külső mágneszárat és a védelmi rendszereket, a megszokott módszer szerint (lásd SR3, 235. oldal). Ez után a jármű irányítórendszerének (legyen az manuális, adatjack vagy rigó irányítórendszer) védelmét is fel kell törni, mielőtt a jármű vezethetővé vagy másképpen használhatóvá válik.

A cirkálás valahogy nem az igazi, ha nincsenek hatalmas mélynyomóid és maximumra csavart hangcuccod. Az FM/AM rádiók ideje lejárt, helyüket átvették a könnyen hozzáférhető zenechip lejátszók, a Mátrix audioadások és a beépített trideó rendszerek. Bár a vezetés közbeni műérzet használatot bünteti a törvény, mégis rengeteg modell rendelkezik műérzet dekkekkel az utasok számára. Szinte bármilyen elektronikus eszközt táplálhatnak a jármű akkumulátorai egy belső csatolón keresztül.

2061-re szinte minden jármű (beleértve a motorokat is) rendelkezik fedélzeti számítógéppel, amely kapcsolódik a jármű robotpilótájához, szenzoraihoz, védelmi rendszereihez, adatjackes és/vagy rigó irányításához. Mint minden egyszerű számítógépet, ezeket is fel lehet használni adattárolásra, egyszerű programok futtatására stb. Bár az alap számítógépek csak 100Mp tárhellyel rendelkeznek, bővítésük lehetséges, 20 nujen/1Mp bővítés áron.

A legtöbb jármű rendelkezik Mátrix kapcsolattal is. Minden fedélzeti számítógép rendelkezik celluláris (mobil) telefonnal, amelyet a műszerfalról vagy a virtuális műszerfalról lehet elérni. Amíg a telefon regisztrálva van a használó Mátrix szolgáltatójánál, addig a használó küldhet és fogadhat telefonhívásokat, faxokat, hírszolgáltatásokat és így tovább. A számítógépen keresztül a Mátrix is elérhető, bár csak teknős módban. A telefonvonal nem elég szélessávú egy teljes műérzet kapcsolathoz, ezért kiberterminálokkal vagy kiberdekkekkel nem használható.

Sok autógyártó cég és viszonteladó nyújt speciálisan az ügyfeleknek készített Mátrix szolgáltatást (MSZ). A legtöbben ingyen, vagy új autó vásárlása esetén egy évig díjmentesen nyújtják a szolgáltatást, de ez természetesen hosszabbítható vagy bővíthető. Ez a szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a Mátrix csatornákat a jármű trideó rendszerén élvezhesse tulajdonosa. Az MSZ persze nem merül ki ennyiben, letölthető robotpilóta térképfájlok, időjárási és forgalmi információk és vészhívó funkció áll a tulajdonos rendelkezésére, de a rendszer olyan egyszerű dolgokra is felhasználható, mint például hotelszoba foglalásra, vagy közeli éttermek keresésére.

A beépített celluláris telefon jeladóként is szolgál, mely folyamatosan sugározza környezetének a jármű egyedi azonosítókódját, rendszámát, modelljét és sebességét. Ha a jármű rendelkezik robotpilóta GPS rendszerrel is, akkor az azonosító az autó koordinátáit és az irányát is sugározza.

Ez a jeladó szolgáltatás több célt is szolgál. Elsődleges biztonsági céljuk, hogy a többi robotpilóta könnyebben azonosíthassa őket, és így csökkentsék a véletlen karambol veszélyét. A ki nem iktatott jeladóval rendelkező járművek Nyoma eggyel csökken. Másodlagos hatásuk, hogy azonosítják a járművet a GridGuide rendszerek számára, így kihasználhatják az ilyen rendszerek előnyeit. Nem elhanyagolható hatásuk pedig az, hogy a rendfenntartó szervek segítségükkel könnyedén megfigyelhetik és felügyelhetik a járművet.

Természetesen mind az árnyvadászok, mind a biztonsági ügynökségek hátrányként tekintenek az ilyen rendszerekre, ezért szinte minden esetben kiiktatják ezt a fedélzeti számítógép átprogramozásával, vagy a rendszer manuális eltávolításával. A forgalmi szabályok természetesen megkövetelik a rendszer meglétét, és ennek hiányában a jármű rendszámtábláját olvassák le. Ha érzékelik a rendszer hiányát, akkor a tulajdonos egy felszólítást kap e-mailben, és hét nap haladékot, amely után megbírságolják, ha nem pótolta a hiányosságot.

Zavarás és elektromos hadviselés szempontjából a jeladók Fluxus szintje 1. A légi és vízi járműveknek messzebb kell továbbítaniuk jeleiket, ezért az ő rendszereik Fluxus szintje 3.

A legtöbb rendszámtábla nem változott jelentőset az elmúlt 60 év alatt, egyszerű fémtáblák ezek alfanumerikus jelekkel. Szinte minden államban kötelező meglétük az autó elején és hátulján, és a biztonsági kamerák könnyedén azonosíthatják ezeket. Bár egyes államok kísérleteztek lézerrel leolvasható vonalkódok rendszámtáblára helyezésével, a videó és kép-felismerő technológia annyit fejlődött, hogy a régi módszer sokkal hatásosabb maradt.

A rendőrség gyakran végez véletlenszerű ellenőrzéseket lopott autók vagy az autóval nem egyező rendszámtáblák után kutatva.

Az itt felsorolt rendszerek és opciók a Shadowrun világában elérhető rendszerek töredékeit képviselik csak, de jól értelmezhető alapot nyújtanak a tervezéshez.

A metahumánok kényelmesek, és általában élvezik, ha az autó beavatkozásuk nélkül szállítja őket.

Szinte minden légi, földi és vízi jármű rendelkezik valamilyen formájú robotpilótával. A legegyszerűbb robotpilóta rendszer az ütközésvédelem, amely távolságérzékelőivel (általában ultrahangos rendszerekkel) érzékelik a közeli nagyobb tárgyakat (embereket vagy autókat) és arrébb kormányozzák, vagy lelassítják a járművet, ha ezek útban vannak. A biztonsági megkötések miatt ez alap opció a legtöbb járműben (még a motorokban is).

Bár az ütközésvédelem átveheti egy pillanatra a vezérlést a sofőrtől, a rendszer maga képtelen elvezetni hosszútávon a járművet. Az "A" pontból "B" pontba emberi beavatkozás nélkül eljutó, önvezérlő rendszerek gyakoriak, de nem széria felszerelések. A legtöbb ilyen rendszer együttműködik a közlekedési irányító rendszerekkel (mint például a GridGuide) és a területi navigációs rendszerekkel. A motorok is irányíthatók, bár ekkor fel kell szerelni őket speciális giroszkópokkal és egyensúlyozó felszereléssel.

Ha az önvezérlés hibázik és leáll, akkor figyelmezteti a sofőrt, és visszakapcsol manuális irányításra. Ha a sofőr nem reagálna a többszöri figyelmeztetésre, akkor a robotpilóta leparkol a kocsival és vészhívást ad le.

A kedvelt globális helymeghatározó rendszer (GPS) a mai napig is fontos része modern szállító rendszereknek. A GPS működési elve egyszerű. A Föld orbitális pályáin keringő műholdas hálózat mindegyike egy egyedi kódot sugároz. A GPS rendszernek legalább 4 műhold jeleit kell fognia, hogy ezekből kiháromszögelje a pontos szélességi és hosszúsági koordinátáit, valamint a tengerszint feletti magasságát. Ez magában nem sokat jelentene, de ha egy (papír vagy chip) térképpel hasonlítják össze, akkor az alany azonnal megtudhatja, hogy hol van jelenleg. Bármilyen 2-esnél nagyobb szintű robotpilóta képes értelmezni a GPS jeleket.

Sikere és maradandósága ellenére a GPS-nek vannak hátrányai. Az elöregedő műholdak szélesebb sugarú jeleket küldenek, amelyek könnyedén eltűnhetnek vagy arrébb verődhetnek városi környezetben. A civil GPS gyakorlatilag haszontalan föld alatt vagy olyan belterekben, ahol szilárd anyagok blokkolhatják a jeleket. A nagyobb városokban vagy metroplexekben ugyanez a helyzet, mivel a melléktermékként keletkező elektromos zajok zavarják a jeleket. Zavarás és elektronikus hadviselés szempontjából a GPS Fluxus szintje 2.

A GridGuide a legelterjedtebb navigációs irányítórendszer a Hatodik Világban. A GridGuide a robotpilóta GPS rendszert kombinálja egy információ elosztó Mátrix rendszerrel, hogy a közlekedés biztonságosan és gördülékenyen működjön.

A GridGuide mobiltelefon átjátszó tornyokra és lámpapóznákra szerelt szenzorfürtökből álló hálózat, melyeket stratégiai közlekedési csomópontok és nagyobb kereszteződések fölé telepítettek. Minden szenzorfürt három összetevőből áll: egy továbbító antennából, egy irányított radarantennából és egy videokamerából.

A GridGuide szenzorfürtök Szenzor szintje 1.

A továbbító antennák az utcán található járművekkel kommunikálnak. Az antennák folyamatosan sugározzák a helyzetüket, amelyeket akár egy egyszerű robotpilóta is képes kiháromszögelni. Az antennák ezen kívül az utcán elhaladó járművek jeladóit is érzékelik, azonosítják őket, és ha kell, elküldik a Mátrix rendszernek.

A GridGuide antennák Fluxus szintje 1, ezért könnyedén zavarhatók.

A radarantennák mérik a forgalmat, az autók sebességét és az útszakaszok telítettségét. Ezeket az adatokat a Mátrix rendszernek továbbítják, amely kiszámítja az adott szakaszok forgalmi telítettségének mértékét. Ha a telítettség eléri az előre beprogramozott küszöbszintet, akkor a GridGuide aktívan áttereli a forgalom egy részét más utakra.

Az utcák két végén található kamerák szintén a telítettség mérésére szolgálnak. A kamerák emellett könnyedén leolvashatják a rendszámtáblákat. A rendőrségnek joga van videofelvételt készíteni bárkiről és bármiről, és ezeket a felvételeket felhasználhatják bűntények bizonyításához. Ebből az okból a GridGuide elsődleges célpontjául szolgál a vandáloknak és a bűnözőknek. A kamerák általában kemény borítással védettek a gyakori támadások ellen.

A GridGuide rendszer által felügyelt terület régiókra van osztva, és minden külön régióra külön Mátrix rendszer felügyel. A GridGuide rendszerek minden esetben a helyi telekommunikációs hálózaton (HTH) találhatók, és kormányzati fennhatóság alá esnek. A rendszerek értelmezik és elemzik a szenzorfürtök adatait és ez alapján irányítják különböző utakra a járműveket úgy, hogy ne alakulhasson ki forgalmi dugó vagy fennakadás.

A Mátrix szempontjából ezek a rendszerek hatalmas holografikus térképek, amelyeken minden ismert járművet egy ikon jelképez. A járművekről és tulajdonosaikról sok mindent meg lehet tudni az adatbázis segítségével.

A megaplex minden utcája rendelkezik egy maximum "forgalmi rátával" amely az adott utat egyszerre használható járművek számát adja meg. A GridGuide feladata, hogy ez alatt a ráta alatt tartsa az autók számát.

Ehhez a feladathoz a rendszernek reagálnia kell a balesetekre, a vészhívásokra és az útépítésekre. Baleset esetén a GridGuide értesül először. A rendszer azonnal a helyszínre hívja a rendőrséget, a mentőcsapatokat és az autómentőket. A manuális vezetők számára a GridGuide a fedélzeti számítógépen keresztül küld apró pályamódosítási javaslatokat.

A GridGuide a parkolást is kezeli. Ha az autó az út mentén parkol, akkor a GridGuide regisztrálja a parkolás kezdetének idejét. A jármű elmozdulásakor a GridGuide kiszámolja a parkolás teljes időtartamát, és automatikusan levonja a parkolás árát az autó tulajdonosának bankszámlájáról. Ha bankszámlán nem lenne elég pénz, akkor a tulajdonos egy virtuális parkoló cédulát kap az e-mail címére.

A GridGuide a rendőrség munkáját is könnyíti. A GridGuide átvette a forgalmi dugók megszüntetésének feladatát, valamint a gyorshajtások, illegális parkolások és egyéb kihágások büntetése is automatizálódott segítségével. A bírságok automatikusan levonódnak a tulajdonos bankszámlájáról, míg a büntetőpontok (ha vannak ilyenek a körzetben) is azonnal regisztrálódnak.

A rendszer automatikus elsőbbséget ad a vészhelyzetre reagáló egységeknek. A GridGuide automatikusan átállítja a jelzőlámpákat és áttereli az autókat, hogy szabad pályához juttassa a mentőket, tűzoltókat és rendőrautókat. A rendszer az autós üldözésekre is reagál, és mindent megtesz, hogy a törvénytisztelő polgárok ne kerüljenek veszélybe.

A GridGuide nyugtázza és feljegyzi a járművek által megtett utat, az utazások időtartamait és más információkat, amelyek később bizonyíték értékűek lehetnek.

Elméletileg a GridGuide az egész várost lefedi, valójában azonban sokkal kisebb az optimális teljesítménye. A rendszerek általában csak a nagyobb közlekedési artériákat figyelik - a völgyeket, parkolóházakat vagy garázsokat nem regisztrálja a rendszer. A rendszer csak a városi negyedeket figyeli, autópályákon és országutakon csak ritkán fordul elő, és itt is kisebb a lefedettség.

A GridGuide igen sérülékeny és csak olyan környékeken működik, ahol jól karbantartható. Ez eredményezi, hogy a Pusztulatokban például csak gyengén vagy szinte nem is létezik lefedettség. Seattle nyomornegyedeiben gyakorlatilag ismeretlen a rendszer, az olyan külső részeken, mint Everett vagy Auburn pedig nagyobb javításra szorul. Minél alacsonyabb a körzet biztonsági szintje, annál kisebb a lefedettség. Játéktechnikailag a C biztonsági besorolású negyedekben részleges csak a rendszer, míg a D és Z zónákban nem működik.

A rendőrségi felhasználás miatt a szenzorfürtök állandó célpontjai a vandáloknak. A videokamerák az elsődleges célpontok, mivel könnyen felfedezhetők, eladhatók, és igen jól lehet rájuk céllövészetet tartani. Az antennák általában bandaautók díszeiként végzik, és vannak bandák, akik bázisukat védik a GridGuide radarantennáival.

Természetesen nem csak a GridGuide van forgalomban. Az ALI (Autofahrer Leit- und Informationensystem [Sofőr irányító és információs rendszer]) Németország regionális irányítórendszere. Európában, Közel-Keleten és Afrika egyes részeiben is közkedvelt. A GridGuide és az ALI szinte ugyanúgy működik, de az ALI az országutakra is felügyel.

A rendszer által használt azonosító jelek gyengék, ezért zavarás vagy elektronikus hadviselés használatával könnyedén kiiktatható akár egy egész városrész is a forgalomból. A rendszert félre lehet vezetni hamis jelek generálásával. Egy ügyes operátor szellem autókkal töltheti meg a GridGuide holotérképeit, ami miatt a rendszer akár egész útszakaszokról irányíthatja el az autókat. Ez szabad menekülési útvonalat eredményezhet, vagy megnehezítheti a követést.

A GridGuide a dekások kedvelt célpontja hatalmas adattartalma miatt. A GridGuide segítségével a dekás megkereshet, és szemmel tarthat szinte bármilyen járművet, vagy akár át is irányíthatja egy adott helyre a közlekedésirányító rendszerek segítségével.

Mivel a rendszer manipulálásával hatalmas károkat lehetne okozni, minden forgalomirányító rendszer erősen védett, általában Vörös - Nehéz a biztonsági szint. A rendszerekre emellett biztonsági dekások is felügyelnek, és mindig rendelkezésre áll egy (ha nem kettő) másodlagos rendszer, amely az elsődleges rendszer leállásakor kapcsolódik be.

Ha egy dekás azonban mégis bejut, akkor rengeteg lehetősége adódik. Egy jármű adatainak megtalálásához Periféria megtalálása parancsot kell kiadni. A jármű adatkommunikációjának lehallgatásához Periféria ellenőrzése parancs, manipulálásához pedig Periféria szerkesztése parancs szükséges. Ha a járművet robotpilóta vezérli, akkor Periféria irányítása paranccsal balesetet idézhetünk elő, vagy új pályára kényszeríthetjük a járművet. Más parancsok is kiadhatók a fedélzeti számítógépnek (lásd Jármű távirányítás). A járműről feljegyzett információkat tároló fájlt egy Fájl keresése paranccsal lehet megtalálni, és egy sikeres Fájl szerkesztése paranccsal lehet kitörölni vagy módosítani.

A GridLink rendszer általában a GridGuide része, de különálló rendszerként is előfordul. A GridLink segítségével az elektronikus járművek saját telepeik igénybevétele nélkül használhatók. Az útba épített elektromágneses vezetőszálak ekkor kapcsolatba lépnek a járműbe épített GridLink rendszerrel. A szálak elektromos áramot indukálnak a járműbe épített felfogó rendszerben, és ez elegendő töltést ad a jármű motorjának (normális körülmények között). A legtöbb rendszer úgy van beállítva, hogy a segítségével elérhető maximális sebesség a helyi sebességkorlátozás felett 10km/h-val legyen.

A GridLink fizikai felépítése miatt az útkárosodások erősen rontják a rendszer teljesítményét. A szálak vízállók, ezért az időjárás nem zavarja őket, de a fagyok és földrengések tönkretehetik a rendszert. A nagyobb járművek balesetei is megszakíthatják a szálakat. A szálak károsodásai természetesen javíthatók, és általában foglalkoznak is ezek javításával.

Az elektromos hajtású, GridLinkkel felszerelt járműveknek nem kell aggódniuk áramellátásuk miatt a városiasabb részeken (B vagy jobb biztonsági szint) amennyiben betartják a sebességkorlátozásokat. Ha a jármű gyorsabban halad, akkor a GridLink már képtelen ellátni a járművet, ezért annak saját telepeit kell igénybe vennie. A csúcsforgalom természetesen erre a rendszerre is káros, a túl sok fogyasztó a rendszer összeomlásához vezet, és ez le is béníthatja azokat az autókat, amelyeket nem töltöttek fel.

A GridLink rendszer természetesen nem ingyenes, a használókat GridLink egységeik alapján azonosítják be, és a havi használati díjat automatikusan leemelik számlájukról. A GridLink használati díja városról városra változik, de általában a jármű Gazdaságosság értékének tized része.

A járművek Mátrix kapcsolása miatt távoli irányítással elérhetővé (vagy sebezhetővé) váltak a járművek. A járművek fedélzeti számítógépét celluláris telefonnal vagy egyéb drótmentes kommunikációs eszközzel lehet elérni. Ehhez az irányítónak ismernie kell a jármű kommunikációs kódját és a fedélzeti számítógép belépési kódját. Minden járműbe épített fedélzeti számítógép rendelkezik egy előre, a gyártó által installált belépési kóddal. Ezzel éri el a gyártó Mátrix szolgáltatója a járművet vészhelyzeti szolgáltatások vagy felügyelet igénybevételekor. Bár ez a biztonsági kód védett, egy ügyes dekás könnyedén lenyomozhatja. Ezen felül, természetesen a rendvédelmi szervek is felhasználhatják ezt a kódot nyomkövetésre vagy a tulajdonos utáni kémkedésre. A biztonsági kód kiütéséhez Számítógép (8) próbára van szükség.

A jármű számítógépéből rengeteg fontos információ nyerhető ki, mint például a jármű szenzorainak információi, a diagnosztikai jelentések és hibák, valamint a jármű haladási iránya és célja. A számítógép segítségével emellett manipulálhatóak a jármű rendszerei is, mint például az ajtók zárjai, a jármű fényszórói vagy a motor. A számítógép emellett azonnal riasztja a viszonteladó Mátrix szolgáltatóját, ha a légzsákok bekapcsolnak. Ekkor az MSZ rendszer celluláris telefonon keresztül kapcsolatot létesít a jármű utasaival, lekéri a jármű szenzoros és diagnosztikai adatait, valamint riasztja a legközelebbi szerveket.

További "közbiztonsági intézkedésként" szerepel a kereskedelmi forgalomban kapható járművekben a járműkiiktató chip. Ha a jármű megkapja celluláris telefonon vagy robotpilóta utasításként a megfelelő járműkiiktató kódot, akkor a jármű kiáll a forgalomból, leállítja a motort, és bezárja ajtóit, ablakait. Az utasok és a sofőr ekkor bennragadnak. A rendőrség ezt az opciót az autótolvajok, és bűnözők ellen használja, de sokkal zavaróbb felhasználási lehetőségei is vannak.

A jármű kiiktatásakor a chip először felülír minden bementi eszközt, beleértve a manuális irányítást, az ajtó és ablaknyitó gombokat, a celluláris és rádiókapcsolatokat, valamint a panicbutton szolgáltatásokat. Második lépésként a jármű robotpilóta módba kapcsol. A robotpilóta kivezérli a járművet a forgalomból vagy eljuttatja a járművet egy kijelölt pontra egy egyszerű útvonalon keresztül. Ha a jármű nem rendelkezik önvezérlő opciókkal, akkor egyszerűen addig fékez, amíg le nem áll. A jármű újraindításához a kiiktatási kódot kell még egyszer megadni.

Természetesen ez a chip az első, amit egy magára kicsit is adó rigó eltávolít a járműveiből és robotjaiból. Az eltávolítás természetesen nem az egyetlen lehetőség, a chip át is programozható, ami ekkor ugyanolyan jól szolgálhatja az árnyvadászokat, mint normális módon a rendőrséget.

Mint a transzponder kódokat és a jármű más adatait, ezeket a kódokat is jól védett Mátrix rendszerek tárolják, amelyek biztonsági kódja Vörös - Nehéz.

Az árnyvadászok nem engedhetik meg maguknak, hogy a rendőrség kiiktassa járműveiket, vagy hogy a GridGuide lassítsa haladásukat.

Mivel a járműazonosító nélküli járművek feltűnéskeltők, ezért az árnyvadászok rengeteg módszert találtak már ki az azonosítók megváltoztatására.

Ebben az esetben egy dekásnak kell hamis bejegyzést tennie a járműazonosítókat tároló adatbázisba. Amíg a jármű által sugárzott azonosító és a tárolt változat megegyezik, senki nem kezd gyanakodni. A hamis azonosító regisztrálásához a dekásnak be kell törnie a tárolórendszerbe, amely általában Narancs - Közepes vagy Vörös - Átlagos besorolású. Itt egy Fájl keresése és egy Fájl szerkesztése paranccsal helyezheti el a hamis kódokat. A jármű jeladóját is át kell programozni, amelyhez egy sikeres Számítógépek (Programozás) (6) próba kell és 10 perc alapidő.

A másik megoldás egy azonosító könyvtár használata. A könyvtár nem más, mint egy hamis azonosítókat tartalmazó program, amely folyamatosan (általában másodpercenként) változtatja a jármű azonosítóit. Ez megnehezíti a jármű lokalizálását.

A rendszámtábla adatai rengeteg információt árulhatnak el a jármű tulajdonosáról. A legegyszerűbb ilyen típusú "adatvédelem" a rendszámtábla eltávolítása, vagy annyira bemocskolása, hogy az ne legyen leolvasható. Ezek a módszerek azonban igen egyértelműek, és felkeltik a rendvédelmi szervek érdeklődését.

Rendszámtáblát könnyedén lophatunk egy másik autóról, csak egy csavarhúzó, és egy perc munka kell hozzá. Ezzel szemben, ha a rendőrség vagy egy robot leolvassa a rendszámot, és az nem stimmel a sugárzott járműazonosítóval vagy az autó típusával, akkor a jármű már le is bukott. Éppen ezért a módszer akkor hasznos, ha egy dekás átírja a rendszámra vonatkozó információkat (lásd előbb).

Csúcstechnikai megoldásokkal olyan rendszámtábla készíthető, amely elektronikus töltés hatására átformálódik, és más jelek jelennek meg rajta. Az átformálható rendszámtáblák intelligens anyagokból vannak, és jól használhatók, bár közelebbi vizsgálatnál könnyen ki lehet szúrni őket. Az átformálható rendszámtáblákat gyakran használják együtt járműazonosító könyvtárakkal, így a rendszámtábla összhangban lesz a folyamatosan változtatott járműazonosítóval.

Az árnyvadászok elfogadják a tényt, hogy járműveiket könnyedén lefotózhatják a GridGuide rendszerei. Éppen ezért minden vadászatuk után autót váltanak, vagy másik autót lopnak.

A kaméleon festés is jó módszer lehet a kamerák átverésére. A kaméleon festés olyan festékréteg, amely megváltoztatja a mintázatát elektromos töltés hatására. A kaméleon festést nem lehet annyira finoman irányítani, mint a ruthénium polimereket, de segítségükkel a sofőr gyorsan változtathatja a járműve színét.

A legtöbb árnyvadász kiszedi a chipet járművéből és ezzel le is zárja a témát. A chipet el lehet távolítani fizikailag, vagy le lehet kapcsolni a fedélzeti számítógép szoftveréből. A fizikai eltávolítás egy Elektronika É/J (5) próbát igényel, a szoftveres felülírás pedig egy Számítógépek (6) próbát. Mindkettő alapideje 10 perc. A kiiktatási kód a chipbe van égetve, így ez nem felülírható. A kiiktatási kód megváltoztatásához egy új kiiktató chipet kell vásárolni.

Ezzel szemben vannak olyanok, akik nem szeretik, ha ellopják az autójukat, és mégis igényük lenne a kiiktató chipre. Ezek az árnyvadászok úgy módosítják a vezérlést, hogy a chipet ne lehessen aktiválni cellulárisan, hanem csak egy másik drótmentes kapcsolattal. Ehhez egyszerűen izolálják a kiiktató chipet, így celluláris vagy robotpilóta aktiválás esetén a rendszer nem találja a chipet. Ezután egy másik kommunikációs csatornához - általában rádiókapcsolathoz vagy másik celluláris telefonhoz - kapcsolják a chipet, így aktiválhatják ha szükségük van rá. Ezekhez egy Számítógép (6) és egy Elektronika É/J (5) próba kell, amelyek alapideje 30 perc.

Fordította: Phobos
A cikk az Alanori Krónikában jelent meg, 2 részletben.

(A szavazáshoz be kell jelentkezned!)
(átlag: 10 szavazat alapján 7.0)

Ha ez tetszett, olvasd el a következő, jellegében hasonló cikket is: Lone Star felszerelések (Shadowrun).

Létrehozás: 2004. október 27. 10:24:58
Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:09
Nyomtatási forma


Főoldal | Túlélők Földje | Ősök Városa | Kalandok Földje | Sárkányölő | Puzzle | Hatalom Kártyái Kártyajáték | Álomfogó Kártyajáték | Káosz Galaktika Kártyajáték | Könyvesbolt | Alanori Krónika | Shadowrun | Battletech | Íróink | Könyvsorozataink | Fórum | Galéria és képeslapküldő | Sci-fi és fantasy novellák | Regisztráció | A Beholder Kft.-ről | Adatvédelmi tájékoztató

© Beholder Kft., 2003 - 2024
E-mail: beholder{kukk}beholder{ponty}hu | Tel.: (06-1)-280-7932

Az oldalon megjelent szöveges és illusztrációs anyagok átvétele, másolása, illetve bármilyen módon történő felhasználása csak a Beholder Kft. engedélyével lehetséges.