A budapesti metró (Shadowrun történelem)Budapesten a metró a 60-as évek óta a tömegközlekedés gerincének számított,
és mivel ez mindmáig igaz, úgy gondolom, érdemes néhány szót ejteni róla.
A hálózat négy fő vonalból áll, melyek között három ponton van átszállási
lehetőség. A négy vonal kiépülésének története az egész huszadik századon
átível. Az elsőt még az 1896-os centenáriumi ünnepségekre építették, mint
technikai vívmányt, a kontinensen elsőként.
A komolyabb, kettes vonal a 60-as években épült meg. Ez kelet-nyugati irányban
szelte át a várost, összekötve Pestet és Budát, valamint érintett két nagy
pályaudvart is. Innentől kezdve, viszonylag azonos ütemben, 5-10 éves időszakokban
épült meg az észak-déli, csak Pesten haladó hármas vonal (ez három részletben
készült el), majd a négyes, amely megint Pest és Buda között húzódik, és
a kettes és a hármas vonalat is érinti. Ezzel 2003-ra végre az összes nagy
pályaudvar és az összes jelentősebb forgalmi csomópont is könnyen elérhetővé
vált a föld alól, gyorsan, dugó és szmog nélkül.
Ezután néha még elkészült egy-egy újabb vonal terve, de az általános
gazdasági leépülés idején sosem nyílt lehetőség ezek kivitelezésére. A
későbbiekben is történt némi változtatás a vonalak szerkezetén. 2033-ban
felrobbantották a Forgách utcai, majd két évre rá a Blaha Lujza téri állomást.
Az első incidens a turulista hatalomátvétel során történt, a másodikért
perceken belül több terrorszervezet is vállalta a felelősséget, a valódi
elkövetőket máig nem sikerült azonosítani.
Ezeknek az állomásoknak a felújítására a BKV-nak nem volt elég pénze,
így hát csak az alagutakat tették használhatóvá, és eltorlaszolták a peronok
területét. Ez a két állomás megszűnt létezni. 2039-ben, a Társasági zóna
kialakításakor a Társasági Tanács egyszerűen megvásárolta a határain belülre
eső vonalszakaszokat, és teljesen elkülönítette őket a külvárosi részektől.
Az egyes vonal első négy állomását megszüntették, a kettes vonalat
az Astoriával kezdődően, a hármas vonalat pedig az Árpád híd és a Kálvin
tér közötti szakaszon önálló vonallá alakították. A négyes vonal három
érintő állomására nem tartottak igényt. Ezek mellett fegyveres őrséget
állítottak fel a határos állomások területén. Az egyre gyengébb lábakon
álló BKV-nak (amely eddigre a teljes Pest megyei utaztatást kézben tartotta)
kapóra jött az állomásokért kialkudott magas ár, ezzel valamelyest emelni
tudták a megmaradt szakaszok színvonalát, hozzáigazítva őket az időközben
kialakult külvárosi körülményekhez. Így 2040-re kialakult a metró mai arculata.
A metró itt a Társasági Tanács felügyelete alá tartozik, elsődleges
célja a külvárosban lakó alkalmazottak közlekedésének megoldása. Az itt
működő két vonalon járó szerelvények mindig ragyogóan tiszták és kifogástalan
állapotúak, a peronok hasonlóan jó karban vannak tartva. Természetesen
minden állomáson több fegyveres őr is vigyázza az utasok biztonságát. A
külvárosi vonalak és a belsős járatok közötti átszállást új alagútrészek
kiépítésével tették lehetővé: a társasági és a BKV-metrók külön peronokra
állnak be. A társasági vonalakon való közlekedés csak méregdrága bérlettel
lehetséges (500 nujen havonta), amihez a rászoruló alkalmazottak természetesen
engedményesen juthatnak hozzá. A peronon álló őröknek ugyan jogában áll
bárkit felszólítani ennek felmutatására, általában csak a nem odaillőnek
ítélt embereket szokták feltartani. (Nem árt tudni, hogy a BKV külön buszjáratot
létesített a Társasági Zóna megkerülésére.)
A kettes vonal állomásai
Alkotás út (volt Déli pályaudvar, az egykori állomás helyén ma a CEH
budapesti kirendeltsége áll) - Moszkva tér - Batthyányi tér - Kossuth L.
tér - Deák Ferenc tér (átszállás a hármas vonalra) - Astoria.
A hármas vonal állomásai
Árpád híd - Dózsa György út - Lehel tér - Nyugati tér (volt Nyugati
pályaudvar, az állomás helyére több kisebb épület került, közöttük a BKV
székháza) - Arany János utca - Deák Ferenc tér (átszállás a kettes vonalra)
- Ferenciek tere - Kálvin tér. Ezek a vonalak teljesen automatizáltak,
ezért nem okoz fennakadást a napi 24 órás üzemeltetés. Éjszakára a külvárosi
vonalak határait - kihasználva a vonal sajátosságait - légmentesen(!) lezárják.
A Társasági Zóna csillogó szerelvényei után nézve ez a metró maga
a latrina. Külvárosi szemmel nézve viszont gyors, praktikus és kényelmes
módja az innen-odajutásnak. A kocsik és a peronok koszosak, szemetesek,
a falakon a graffiti versenyt fut a falragaszokkal. Mindegyik vonalon páncélozott
szerelvények járnak, az utazás egy alkalomra szóló jeggyel vagy valamilyen
időszakra szóló bérlettel lehetséges. A peronokon a be- és a kijáratok
el vannak különítve egymástól, a bejáratoknál jegyérvényesítő és bérletellenőrző
automaták vannak felszerelve. Az automatika hibátlan működését és a tolongásmentes
közlekedést a közelben álló három, erősen felfegyverzett biztonsági őr
segíti elő.
Mivel ezeket a járatokat a BKV a "rendes" emberek számára tartja fenn,
este 7 után már nincs közlekedés.
Először az egyes vonalnak szentelnék néhány külön szót. Ez százötven
éve a kor úri utasainak tökéletesen megfelelt, de mai szemmel elég satnyának
tűnik. Nincs túl mélyen, a megállók és a kocsik kicsik és szűkösek. Trolloknak
nem ajánlott itt az utazás: az ajtón is alig férnek be. Mindezek ellenére
a BKV nem kívánja megszüntetni a vonalat, a nyilatkozatok szerint azért,
mert a cég büszke arra, hogy ilyen történelmi háttérrel rendelkező járatot
működtethet.
A kettes, hármas-A, hármas-B és négyes vonalak nagyon hasonlóak egymáshoz,
ugyanazon típusú kocsik járnak rajtuk, ugyanaz a rendszer érvényes rájuk.
Ezek a járatok már tágasak, kényelmesek, komolyabb forgalom lebonyolítására
is képesek. Az egyes vonal állomásai: Oktogon - Vörösmarty utca - Kodály
körönd - Bajza utca - Hősök tere - Széchenyi fürdő - Mexikói út.
A kettes vonal állomásai: Astoria (határállomás) - Fiumei út (volt
Keleti pályaudvar, az egykori állomás épülete ma elhagyottan áll; átszállás
a négyes vonalra) - Népstadion - Pillangó utca - Őrs vezér tere.
Érdemes megjegyezni, hogy az utolsó két megálló már a felszínen fut.
A kocsikat itt mindkét oldalról magas vasbeton falak védik a környéken
lövöldöző illetőktől.
A hármas-A vonal állomásai: Újpest Központ - Újpest Városkapu - Gyöngyösi
utca - Árpád híd (határállomás).
A hármas-B vonal állomásai: Kálvin tér (határállomás, átszállás a
négyes vonalra) - Ferenc körút - Klinikák - Nagyvárad tér - Népliget -
Ecseri út - Pöttyös utca - Határ út - Kőbánya-Kispest.
Az utolsó megálló itt is felszíni.
A négyes vonal állomásai: Balatoni út (volt Kelenföldi pályaudvar)
- Tétényi út - Kosztolányi Dezső tér - Móricz Zsigmond körtér - Szt. Gellért
tér - Fővám tér - Kálvin tér (átszállás a négyes vonalra) - Rákóczi tér
- Köztársasag tér - Fiumei út (átszállás a kettes vonalra).
Fontos tudni, hogy az éjszakai védelem kimerül a peronokra behúzott
harmonikás vasrácsokban és az alagutakban járkáló járőrpárokban. Éppen
ezen adottságai miatt a metróalagút elsőrangú és sűrűn használt menekülési
útvonal.
Keleti pályaudvar: A hatalmas építmény évtizedek óta teljesen elhagyatottan
áll, a síneket már az első években ellopták. Hosszú időn át nagyméretű
csövestanyaként üzemelt, aztán a Szelleműzők nevű helyi banda mindenkit
kiebrudalt. Egy év múlva a banda árnyvadászcsapattá avanzsált, aztán darabokra
lőtte őket egy Yamatetsu kommandó. Azóta a pályaudvarnak nincs állandó
gazdája, de az utóbbi időben többen temetőlidérceket véltek látni odabent.
Széchenyi fürdő: A fürdő megtartotta régi fényét, maffiózók, csúcsösszekötők
és az árnyvilág más legfelső ligás tagjainak rendszeres törzshelye.
Pöttyös utca - Határ út: A pesterzsébeti pusztulat határvidéke, a
felszínen az ennek megfelelő viselkedés javallott.
Rákóczi tér: Expresszjárat a kupikhoz. No comment.
Kőbánya-Kispest: Minden vasárnap itt van a Kőbányai piac, ahol gyakorlatilag
bármit be lehet szerezni, ha nem első szempont a csúcsminőseg, és a gyári
csomagolás.
(A szavazáshoz be kell jelentkezned!) (átlag: 5 szavazat alapján 8.4)Ha ez tetszett, olvasd el a következő, jellegében hasonló cikket is: Megatársaságok - Renraku Computer Systems (Shadowrun ismertető). Létrehozás: 2004. január 20. 13:59:10 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:09 | Nyomtatási forma |
|