A budapesti metró (Shadowrun történelem)Budapesten a metró a 60-as évek óta a tömegközlekedés gerincének számított,
és mivel ez mindmáig igaz, úgy gondolom, érdemes néhány szót ejteni róla.
A hálózat négy fő vonalból áll, melyek között három ponton van átszállási
lehetőség. A négy vonal kiépülésének története az egész huszadik századon
átível. Az elsőt még az 1896-os centenáriumi ünnepségekre építették, mint
technikai vívmányt, a kontinensen elsőként.
>>>>>Tudniillik ekkor ünnepelte az ország az ezredik születésnapját. Elég nagy buli volt.<<<<< - Lokálpatrióta 15:34:38/13-12-55
>>>>>Ott voltál?<<<<< - Pacal 09:15:42/25-12-55
A komolyabb, kettes vonal a 60-as években épült meg. Ez kelet-nyugati irányban
szelte át a várost, összekötve Pestet és Budát, valamint érintett két nagy
pályaudvart is. Innentől kezdve, viszonylag azonos ütemben, 5-10 éves időszakokban
épült meg az észak-déli, csak Pesten haladó hármas vonal (ez három részletben
készült el), majd a négyes, amely megint Pest és Buda között húzódik, és
a kettes és a hármas vonalat is érinti. Ezzel 2003-ra végre az összes nagy
pályaudvar és az összes jelentősebb forgalmi csomópont is könnyen elérhetővé
vált a föld alól, gyorsan, dugó és szmog nélkül.
>>>>>Akkor még jártak a vonatok. Az elmocsarasodás és a fő vasútvonalak mindennapos felrobbantása miatt a 30-as évek végére teljesen lehetetlenné vált a vasúti forgalom.<<<<< - Kóboráram 09:15:42/01-01-56
Ezután néha még elkészült egy-egy újabb vonal terve, de az általános
gazdasági leépülés idején sosem nyílt lehetőség ezek kivitelezésére. A
későbbiekben is történt némi változtatás a vonalak szerkezetén. 2033-ban
felrobbantották a Forgách utcai, majd két évre rá a Blaha Lujza téri állomást.
Az első incidens a turulista hatalomátvétel során történt, a másodikért
perceken belül több terrorszervezet is vállalta a felelősséget, a valódi
elkövetőket máig nem sikerült azonosítani.
>>>>>Akkor is mi voltunk.<<<<< - Ivan Nyikolajevics 11:11:07/23-12-55
Ezeknek az állomásoknak a felújítására a BKV-nak nem volt elég pénze,
így hát csak az alagutakat tették használhatóvá, és eltorlaszolták a peronok
területét. Ez a két állomás megszűnt létezni. 2039-ben, a Társasági zóna
kialakításakor a Társasági Tanács egyszerűen megvásárolta a határain belülre
eső vonalszakaszokat, és teljesen elkülönítette őket a külvárosi részektől.
>>>>>Azért ez így, ebben a formában nem igaz. A járatokon lehetőség van átszállni a társasági vonalra, de ezt leginkább a bérrabszolgák veszik igénybe. A határállomások őrei elég rámenősek.<<<<< - Vakarék 22:47:10/15-06-56
Az egyes vonal első négy állomását megszüntették, a kettes vonalat
az Astoriával kezdődően, a hármas vonalat pedig az Árpád híd és a Kálvin
tér közötti szakaszon önálló vonallá alakították. A négyes vonal három
érintő állomására nem tartottak igényt. Ezek mellett fegyveres őrséget
állítottak fel a határos állomások területén. Az egyre gyengébb lábakon
álló BKV-nak (amely eddigre a teljes Pest megyei utaztatást kézben tartotta)
kapóra jött az állomásokért kialkudott magas ár, ezzel valamelyest emelni
tudták a megmaradt szakaszok színvonalát, hozzáigazítva őket az időközben
kialakult külvárosi körülményekhez. Így 2040-re kialakult a metró mai arculata.
| A társasági zóna metróvonalai | |
A metró itt a Társasági Tanács felügyelete alá tartozik, elsődleges
célja a külvárosban lakó alkalmazottak közlekedésének megoldása. Az itt
működő két vonalon járó szerelvények mindig ragyogóan tiszták és kifogástalan
állapotúak, a peronok hasonlóan jó karban vannak tartva. Természetesen
minden állomáson több fegyveres őr is vigyázza az utasok biztonságát. A
külvárosi vonalak és a belsős járatok közötti átszállást új alagútrészek
kiépítésével tették lehetővé: a társasági és a BKV-metrók külön peronokra
állnak be. A társasági vonalakon való közlekedés csak méregdrága bérlettel
lehetséges (500 nujen havonta), amihez a rászoruló alkalmazottak természetesen
engedményesen juthatnak hozzá. A peronon álló őröknek ugyan jogában áll
bárkit felszólítani ennek felmutatására, általában csak a nem odaillőnek
ítélt embereket szokták feltartani. (Nem árt tudni, hogy a BKV külön buszjáratot
létesített a Társasági Zóna megkerülésére.)
A kettes vonal állomásai
Alkotás út (volt Déli pályaudvar, az egykori állomás helyén ma a CEH
budapesti kirendeltsége áll) - Moszkva tér - Batthyányi tér - Kossuth L.
tér - Deák Ferenc tér (átszállás a hármas vonalra) - Astoria.
A hármas vonal állomásai
Árpád híd - Dózsa György út - Lehel tér - Nyugati tér (volt Nyugati
pályaudvar, az állomás helyére több kisebb épület került, közöttük a BKV
székháza) - Arany János utca - Deák Ferenc tér (átszállás a kettes vonalra)
- Ferenciek tere - Kálvin tér. Ezek a vonalak teljesen automatizáltak,
ezért nem okoz fennakadást a napi 24 órás üzemeltetés. Éjszakára a külvárosi
vonalak határait - kihasználva a vonal sajátosságait - légmentesen(!) lezárják.
>>>>>Itt tartanám célszerűnek elmesélni, hogy mivel a kettes vonal a huszadik század úgynevezett hidegháborús időszakában épült, a Harmadik Világháborús fenyegetésben, a tervezők egyben óvóhelynek is építették az alagutakat. Ezt a hagyományt a hármas, majd egyre gyengülő lelkesedéssel a négyes vonal is folytatta. Mivel a háború árnya egyre halványabbá, az építők pénztárcája pedig egyre vékonyabbá vált, a később épült szakaszok védelmi szintje egyre gyengébb lett. Mindenesetre nem árt tudni róluk. Az óvóhely két-három állomásonként külön szekciókra oszlik. Ezek szükség esetén egymástól hermetikusan elkülöníthetők. (Nem, nem elementálok tolják az ajtót.) A metró áramellátása többszörösen biztosított, de szükséghelyzet esetén a szekciónkénti dízelmotor hajtotta generátorok (teljes tankkal) három napig képesek elegendő áramot termelni. Ezenkívül minden szekció önálló víz- és levegőellátással rendelkezik.<<<<< - Kóboráram 09:21:42/01-01-56
>>>>>'38-ban, a törökvész alatt nem sokba telt, hogy nem kerültek használatba. Állítólag már a hírközlőktől vonták vissza az óvóhelyekről szóló hivatalos információs csomagokat.<<<<< - MHA 12:45:27/13-02-56
>>>>>Állítólag néhány szakasz atombiztos.<<<<< - Vakarék 22:51:21/15-06-56
>>>>>Hiszem, ha látom :-)<<<<< - Caput Mortuum 10:29:01/24-11-56
A Társasági Zóna csillogó szerelvényei után nézve ez a metró maga
a latrina. Külvárosi szemmel nézve viszont gyors, praktikus és kényelmes
módja az innen-odajutásnak. A kocsik és a peronok koszosak, szemetesek,
a falakon a graffiti versenyt fut a falragaszokkal. Mindegyik vonalon páncélozott
szerelvények járnak, az utazás egy alkalomra szóló jeggyel vagy valamilyen
időszakra szóló bérlettel lehetséges. A peronokon a be- és a kijáratok
el vannak különítve egymástól, a bejáratoknál jegyérvényesítő és bérletellenőrző
automaták vannak felszerelve. Az automatika hibátlan működését és a tolongásmentes
közlekedést a közelben álló három, erősen felfegyverzett biztonsági őr
segíti elő.
Mivel ezeket a járatokat a BKV a "rendes" emberek számára tartja fenn,
este 7 után már nincs közlekedés.
>>>>>Mér' én nem vagyok rendes ember?<<<<< - Rongyos 23:19:27/13-04-56
>>>>>Te? A múltkor, amikor nálad jártam, alig találtad meg a deckedet a rumliban, aztán meg a mátrixcsatlakozót nem lelted, olyan részeg voltál.<<<<< - Vakarék 22:52:13/15-06-56
Először az egyes vonalnak szentelnék néhány külön szót. Ez százötven
éve a kor úri utasainak tökéletesen megfelelt, de mai szemmel elég satnyának
tűnik. Nincs túl mélyen, a megállók és a kocsik kicsik és szűkösek. Trolloknak
nem ajánlott itt az utazás: az ajtón is alig férnek be. Mindezek ellenére
a BKV nem kívánja megszüntetni a vonalat, a nyilatkozatok szerint azért,
mert a cég büszke arra, hogy ilyen történelmi háttérrel rendelkező járatot
működtethet.
>>>>>És mert az Andrássy úton lakó tehetősebb népek meg a kalandvágyó turisták meg tudják fizetni a dupla jegyárakat.<<<<< - Ficsúr 11:38:57/22-07-56
A kettes, hármas-A, hármas-B és négyes vonalak nagyon hasonlóak egymáshoz,
ugyanazon típusú kocsik járnak rajtuk, ugyanaz a rendszer érvényes rájuk.
Ezek a járatok már tágasak, kényelmesek, komolyabb forgalom lebonyolítására
is képesek. Az egyes vonal állomásai: Oktogon - Vörösmarty utca - Kodály
körönd - Bajza utca - Hősök tere - Széchenyi fürdő - Mexikói út.
A kettes vonal állomásai: Astoria (határállomás) - Fiumei út (volt
Keleti pályaudvar, az egykori állomás épülete ma elhagyottan áll; átszállás
a négyes vonalra) - Népstadion - Pillangó utca - Őrs vezér tere.
Érdemes megjegyezni, hogy az utolsó két megálló már a felszínen fut.
A kocsikat itt mindkét oldalról magas vasbeton falak védik a környéken
lövöldöző illetőktől.
A hármas-A vonal állomásai: Újpest Központ - Újpest Városkapu - Gyöngyösi
utca - Árpád híd (határállomás).
>>>>>A két újpesti megálló környékén a külföldiek és a meták jobb ha vigyáznak magukra. Mostanában az újpestre bepofátlankodott kopaszok előszeretettel ellenőrizgetik. Ezt a megállóépületek erősen meg is sínylették.<<<<< - Vakarék 22:54:52/15-06-56
A hármas-B vonal állomásai: Kálvin tér (határállomás, átszállás a
négyes vonalra) - Ferenc körút - Klinikák - Nagyvárad tér - Népliget -
Ecseri út - Pöttyös utca - Határ út - Kőbánya-Kispest.
Az utolsó megálló itt is felszíni.
A négyes vonal állomásai: Balatoni út (volt Kelenföldi pályaudvar)
- Tétényi út - Kosztolányi Dezső tér - Móricz Zsigmond körtér - Szt. Gellért
tér - Fővám tér - Kálvin tér (átszállás a négyes vonalra) - Rákóczi tér
- Köztársasag tér - Fiumei út (átszállás a kettes vonalra).
>>>>>A szakasz ugyan csak érinti a társasági zóna határát, de mégis az egyik legjobban ellenőrzött. A Gellért tér - Fővám tér között ugyanis a Duna alatt megy át, s ez valamiért minden barom csőrét piszkálja. Csak tavaly hárman próbálták felrobbantani...<<<<< - Vakarék 22:56:03/15-06-56
Fontos tudni, hogy az éjszakai védelem kimerül a peronokra behúzott
harmonikás vasrácsokban és az alagutakban járkáló járőrpárokban. Éppen
ezen adottságai miatt a metróalagút elsőrangú és sűrűn használt menekülési
útvonal.
>>>>>Az őrjárat egy vicc. Azok a fickók legfeljebb arra jók, hogy elkergessenek néhány punkot, ha el akarják lopni a síneket.<<<<< - Ácskapocs 16:45:11/17-11-55
>>>>>Kábé azért is vannak ott. A cég védelmi mottója valami ilyesmi: "Aki nagyon be akar jönni, az be is fog. Akkor minek fizessek a drága védelemre?"<<<<< - Kóboráram 09:27:16/01-01-56
>>>>>Lelépni viszont tényleg szupi az alagút. A legkönnyebb a felszíni szakaszokon bejutni, de a vasfüggöny sem igazán akadály. Odalent baromi sok mellékalagút van: szerelőjáratok, az óvóhely létfenntartó gépeinek a kamrái stb. stb. A legjobb, hogy az alagutakon belül rádiózni is lehet. Egy haverom szerint valami továbbítókábel van a plafonon. Néhány dologra azért jó figyelni: Nem árt, ha szerzel egy térképet. Sok a zsákutca. Ha szoros a hajsza, ne nagyon mászkálj ismeretlen járatokba, mert könnyen lehet, hogy már nem is fogsz kijönni.<<<<< - MADmester 05:18:32/05-28-56
>>>>>Azokba a vakjáratokba mostanában beköltözött néhány család Kőbányáról. Tuggyátok, véletlenül leégett a házuk.<<<<< - Ácskapocs 03:08:57/22-07-56
>>>>>Mondtam, hogy nem kéne gyújtógránátot venned, de mindent a vevőért.<<<<< - Luigi 13:45:00/03-08-56
Keleti pályaudvar: A hatalmas építmény évtizedek óta teljesen elhagyatottan
áll, a síneket már az első években ellopták. Hosszú időn át nagyméretű
csövestanyaként üzemelt, aztán a Szelleműzők nevű helyi banda mindenkit
kiebrudalt. Egy év múlva a banda árnyvadászcsapattá avanzsált, aztán darabokra
lőtte őket egy Yamatetsu kommandó. Azóta a pályaudvarnak nincs állandó
gazdája, de az utóbbi időben többen temetőlidérceket véltek látni odabent.
>>>>>Ja. Úgy néz ki, a Kerepesi már nem elég nekik.<<<<< - Vasszemű 06:15:32/21-03-56
Széchenyi fürdő: A fürdő megtartotta régi fényét, maffiózók, csúcsösszekötők
és az árnyvilág más legfelső ligás tagjainak rendszeres törzshelye.
Pöttyös utca - Határ út: A pesterzsébeti pusztulat határvidéke, a
felszínen az ennek megfelelő viselkedés javallott.
Rákóczi tér: Expresszjárat a kupikhoz. No comment.
>>>>>Yes nujen.<<<<< - Ficsúr 11:45:36/22-07-56
Kőbánya-Kispest: Minden vasárnap itt van a Kőbányai piac, ahol gyakorlatilag
bármit be lehet szerezni, ha nem első szempont a csúcsminőseg, és a gyári
csomagolás.
>>>>>Biza. Két hete potom háromszázér' vettem egy eredeti, alig haszná't AROS Predatort.<<<<< - Ácskapocs 16:48:03/17-11-55
>>>>>Na ja. Nekem meg a kocsimban robbant fel egy láda katonai kézigránát, amíg a csajomnál voltam.<<<<< - MADmester 05:19:43/05-28-56
| Értékeld az írást! | | | (A szavazáshoz be kell jelentkezned!) (átlag: 5 szavazat alapján 8.4) | | | | |
Ha ez tetszett, olvasd el a következő, jellegében hasonló cikket is: Megatársaságok - Renraku Computer Systems (Shadowrun ismertető). Létrehozás: 2004. január 20. 13:59:10 | Utolsó frissítés: 2015. május 20. 10:44:09 | Nyomtatási forma |
|